Vergelijking meerdere jaren in één grafiek

Beste GeriMedica,

Ik zou graag in één (staafdiagram) grafiek een vergelijking willen maken tussen de realisatie van 2023 versus die van 2022. Is dit mogelijk?

Hey Patrick,

Leuke vraag. Ja dit is zeker mogelijk. Je kunt zowel onder categorieën als onder ‘Verdelen per’ het datumveld toevoegen. Vervolgens zal de kolom gesplitst worden over de jaren die aanwezig zijn. Indien je alleen 2022 en 2023 wilt zien, dan kun je met de muis over het veld heen gaan en op het trechter-icoon klikken. Vervolgens kun je hier filteren op 2022 en 2023 óf je kunt ook gebruik maken van tijdspanne en kiezen voor Dit jaar en vorig jaar. Dan gaat dit automatisch mee en zal in 2024 een vergelijking getoond worden tussen 2023 en 2024.

image

Het verschil tussen categorieën en ‘Verdelen per’ is dat wanneer je kiest voor categorieën dat de jaren plaats zullen nemen op de X-as en je de verdelen per kunt gebruiken om een verschil te maken tussen verzekeraars of diagnosegroepen.

Kies je voor verdelen per dan worden de jaren verdeeld binnen de parameter die je op categorie niveau hebt toegevoegd.

Voorbeeld op categorie
image

Voorbeeld op Verdelen per
image

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag

gr Hamza

Top, dat was precies wat ik zocht. Dan toch nog een vraag die hiermee verband houdt. Ik heb de grafiek nu op ´verdelen per´ ingedeeld en vergelijk de jaren 2023 en 2022 met elkaar. Ik wil deze vergelijking alleen maken voor de maanden jan t/m aug (dus jan t/m aug 2023 versus jan t/m aug 2022). Met filteringen op startdatum kom ik er niet uit. Is het mogelijk deze vergelijking te maken?

Hoi Patrick,

De meest simpele en snelle manier is inderdaad het gebruik maken van filters. Voeg het filter Startdatum tweemaal toe. Eenmaal stel je het in op Jaar niveau , de ander op maand niveau. Het eerste filter stel je in op 2022 en 2023. Bij het tweede filter deselecteer je 12/2022 en 12/2023. Je hebt nu een vergelijking van 01-2022 t/m 11-2022 en 01-2023 t/m 11-2023

image

gr Hamza